(Tana:) Când eram mică voiam să mă fac farmacistă. Colecționam prospecte de medicamente. Apoi am vrut să fiu designer. Am croit dulapuri de hăinuțe Barbie. Mai încolo am decis că voi fi pictoriță. Am desenat papagali și trandafiri când stăteam în pat cu varicelă. În liceu m-am hotărât că voi fi medic. Decizia a fost luată, asumată și pusă în practică.

Am urât anul întâi și am vrut să mă fac cosmeticiană. Și psiholog. Mi-a trecut. Sunt în anul 5 la medicină și îmi place. Medicina e genul de alegere pe care o faci conștient că îți va invada mare parte din timpul liber, genul de meserie în care pregătirea nu încetează niciodată, știi că uneori vei adormi cu pacienții tăi în minte, că vei mai absorbi din dramele altora, pe lângă ale tale. Dar medicina nu e totul pentru mine. Am avut în anul 3 un asistent care ne zicea că e normal că majoritatea medicilor sunt ahtiați după artă, orice frumos, după ce stau ore întregi printre tușeuri, incontinențe, vărsături, delir. Când ieși pe poarta spitalului îți vine uneori să alergi în prima sala de spectacol și să aștepți ca un nebun ca nebunia altora să te bucure, să te încarce, să-ți dea un ghiont care să te scoată de pe orbita unei zile grele. Iubesc teatrul, de când am ajuns în Cluj. În mare parte datorită prietenei mele, Ralu, care e acum actriță la Satu-Mare și peste tot prin țară. Iubesc activ teatrul. Mi-au ajuns stetoscoape, scrubs și halate prin piese de-ale prietenilor mei actori. Facem brainstorming înainte de spectacole, împărțim beri și păreri după. E o cu totul altă lume decât cea medicală, dar am nevoie de ea la fel de mult și sunt la fel de implicată.

Muzica – o altă lume. Am prieteni prin formații, am prieteni care au avut formații, am prieteni care își tot fac formații noi. Merg la cinci – șase concerte pe lună. Închid ochii și las muzica să-mi vorbească. Dansez. Mă dezmembrez toată prin casă, sau în Flying, sau oriunde. Citesc. Cititul la mine e pe sărite, am luni în care nu las cărțile din mână, apoi luni în care nu mă apropii de vreo carte, stau doar și rumeg. Am o pânză imensă pe perete, peste care tot suprapun idei și vise. A fost un elefant. Acum sunt sfere, creiere și iubire. Fac coliere din discuri de vinil, pietre, sârme, nasturi. Vara trecută am făcut astrograme și mi-am dat în cărți cu Andrea: „Dragă, avem Mercur retrograd, hai să stăm azi în casă și să mâncăm paste”. Citesc orice prind nou despre molecule, gene nou descoperite și găuri negre. Am avut o discuție infintă cu Alex (unul din prietenii mei permanenți) care a concluzionat cu: „Bă, cât de mișto e Universul ăsta și cât de awesome ar fi să ajungem să vedem interiorul unui worm-hole!”. Studiez gesturile oamenilor, zâmbetele și grimasele, mișcările stângace, devin conștientă de ale mele. Proiectăm pe chipurile noastre episoade din subconștient, mult din noi e la vedere, dacă ai răbdare să chiar privești oamenii pe care îi ai în față. Sau în oglindă.

Nu sunt Superman. Timpul meu nu se derluează mai încet. Dar am o listă foarte mare de nevoi și trăiesc zi de zi cu scopul de a-mi îndeplini cât mai mult din vise. Iubesc oamenii, fie că recită poezii tulburătoare sau secretă limfă din plăgi supurate. Îmi ador Sfeericismul și nu îmi încap în piele când mai dau de alte sfere, de alții ce vor să fie cât mai vii în viață.

N-aș putea renunța la niciunul dinte planurile prin care îmi zburdă mintea, aștept cu interes noi și noi dimensiuni. Se spune că nu poți atinge profesionalismul absolut și nu îți valorifici potențialul doar dacă te concentrezi pe o singură direcție. Probabil că nu o să descopăr tratamentul pentru cancer. Nu o să scriu un best-seller. Nu o să am expoziții și nu o să îmi deschid casă de modă. Nu o să îmi fac formație, că am talent doar la ascultat.

Pe placa mea funerară, dacă voi decide să nu fiu incinerată, vreau sa scrie simplu: „Tana. Om.”

(*) Expoziţie temporară Salonul de iarnă al medicilor, ediţia a 41-a, organizată în colaborare cu Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Cluj-Napoca. Expoziţia, aflată la cea de-a 41-a ediţie, are ca expozanţi un număr de 35 de medici artişti (atât din judeţul Cluj, cât şi din alte judeţe) cu aproximativ 150 de lucrări.

Expoziţia va fi deschisă în perioada 23 noiembrie – 4 decembrie 2011.

Leave a Reply

Tag Cloud

