(Tana:) Am avut mai demult în gând să-mi număr hainele. Frumos, pe categorii: pantaloni, fuste, rochii, bluze; pe culori, dimensiuni, lungimi. Să fac pie-uri și diagrame, statistica dulapului meu. Să observ trendul cumpărăturilor mele compulsive. Am renunțat, nu era un proiect fezabil într-un timp acceptabil.

Am multe, multe haine, și mulți ar putea zice că e o pasiune prostească, nefolositoare și ridicol de scumpă. La prima nu pot să zic decât „cu săbii să ne luptăm sau în pasiuni să ne comparăm?”.  Apoi, nimic nu e mai folositor ca ceva care îți aduce zâmbetul pe buze și îți antrenează imaginația. Iar de scump, ei, ăsta e secretul meu. Care, de fapt, dacă stai în Cluj, nu e deloc secret: second hand!

Second hand. Second chance. Second life. Iau hăinuțe părăsite, sau mai puțin perfecte din fabricație, și le dau o nouă șansă. Recunosc, nu am fost tot timpul așa. Am câteva articole din perioade necugetate, care costă, fiecare, cât doi-trei saci de haine second. Dar, în mare, majoritatea costă până în 80 de lei, cu multe haine faine ce-au fost un leu, sau 5. Știu unde găsesc pantofii buni, paltoane ieftine de lână, haine la kilogram, șepci, pălării, curele. Mai sunt apoi outleturile, alt tărâm magic, cu haine noi, dar din colecții vechi. Apropo de asta, îmi cumpăr Elle lună de lună de prin 2003, știu tot timpul care e ultimul val pe podium. Dar mi se pare absurd să nu-ți folosești deloc suportul de pălării ca să încropești din lucruri vechi, ținute din tendințele actuale. Sau să pui mâna pe foarfece, ac și ață și să salvezi un material bun, sau o amintire.

Magazinașele astea împânzesc tot Clujul, sunt unele foarte mici, unele hale cu lăzi de haine alandala, rețele un pic mai scumpe, din centru sau de prin cartier. Colind mult Clujul, pe jos, și-așa descopăr oazele textile mai puțin cunoscute. Nu vreau să mă apuc aici să stau și să le enumăr, descoperirea lor de fiecare în parte e unul dintre beneficii: găsești locurile tale, te miști pe jos, la aer – e sănătos!

Prin mall nu dau decât pe la vreun film, să-mi iau tăiței de orez, ceai la kilogram sau când avem chef să mergem pe jos 3 km să luăm un nas de clovn. Îmi iau ciorapi din mall, de unde știu că-s faini și la preț acceptabil. Și cam atât. Ce se înâmplă în mall e absurd și revoltător. Sunt haine care costă căt un salar de-al mamei, și nu sunt de designer, că acolo e altă poveste, să zicem că o înțeleg.

În second, dacă ai răbdare, găsești lucruri similare. Că moda nu se reinventează; mai mult se reciclează. Nu ai cabine luminoase, ci colțuri de perete, cu draperii hidoase, nu ai lumini artificiale, nu e înmiresmat, nici ștuți-ștuți asurzitor și epileptic. Dar ai fascinația vânatului după lucruri speciale, nu luate de pe umeraș în serie, ai bucuria de a nu-ți face găuri în buget, nu te privezi de alte bucurii sociale, să îți mai crești și mintea, nu numai garderoba. Ești conștient de absurditatea consumerismului fără cap șî fără limită, și știi că, fie efectul tău nesemnificativ la scară largă, înseamnă o oră liberă, pentru un copil, pe undeva, într-o hală.

Comments on: "Second hand. Second choice. Second life." (4)

  1. Sper ca asta e un intro la tutorialele de fashion pe care le astept. I’m watching you :))

    • Tutoriale? Nu m-am gândit la asta. Mi se pare că sunt destul de multe bloguri și alte publicații online pe tema asta. Mă inspir destul de mult din ce văd pe diverse siteuri, mai ales la capitolul machiaj și coafură. Poate o să fie la un moment dat un post despre asta, dar nu prea am „metode”, I just go with the flow. Tana

  2. Da, sunt, dar mna, tu schimbi stilurile de multe ori si ii de invatat. Si in plus, esti de-a casei, deci am incredere ;))

  3. […] seară am fost în second-hand (despre care Tana spune cu frumosul pe Hoarding Spheres) să îmi caut niște nădragi, însă am găsit în schimb o plantă fără familie, aruncată la […]

Leave a Reply

Tag Cloud

